Awesome Australia

Det har varit torrt pa updateringsfronten pa sistonde.

Sa har kommer en monsterupdate!

Kan borja med att saga att jag i skrivande stund har varit ute och rest i 104 dagar. Jag tog en titt pa de gamla fotona fran Arlanda den 1:a Januari och det kanns minst sagt avlagset. Sammanfattningsvis kan man val saga att tre och en halv manad pa resande fot ar mer an tre och en halv manad hemma..

Har for forsta gangen langtat hem till Sverige ganska sa rejalt. Det finns mycket folk som man inser hur mycket man uppskattar, saker som man inte ens tanker pa nar man ar dar hemma. Visst ar det en cliche, men tyvarr sant. Man far bita ihop och fortsatta njuta av resandet, finns mycket kvar att se och gora innan jag ar nojd med min resa. Som det ser ut i dagslaget sa ar det fortfarande 61 dagar innan jag gar ner for landning vid Arlanda!

Sidenote: Eftersom det kostar runt 25 kr / h med internet har och mina bilder kan ta upp till 10 min / bild sa finns det inte tid att lagga upp bilderna i sitt originalformat. Tyvarr tvingade min budget mig att trycka ihop bilderna och ni blir lidande.

Ater till updaten:

Vi stack fran lageneheten i Surfers' Paradise, gled forbi Brisbane, skerv en mini-update och tog sedan bussen vidare norrut langsmed kusten.

bench sol
Bildtext: Solnedgang vid stop pa vag fran Brisbane. Australien har den grymmaste naturen jag sett.

Kring nio-snaret pa kvallen var vi framme i Hervey Bay och blev upphamtade av en minibuss som tog oss till vart hostel. Hervey Bay ar kant for en sak och endast en sak: Den rakar vara hamnstaden fran vilken man tar sig ut till varldens storsta sando; Fraser Island. Sa dagen efter sa fick vi vara instruktioner, handlade var mat och darefter stack jag, Fredde och 18 personer till ut med tva stycken 4x4 Jeepar pa en tre dagars camping safari pa just Fraser. Farjan slapper av oss kring 12-tiden pa dagen sen var det upp till oss att klara oss sjalva under de tre dagarna.

Fraser Island var otroligt vart och det finns mycket att beratta, men bilderna far gora det istallet. Det var fett iaf, bra erfarenhet och manga bra minnen!

Eli Creek, sotvattensflod med det renaste vattnet som man kan dricka. Tills vi kom!

bild222
Bildtext: SWAT-team i Eli Creek. Jag skoter puffrorna, Fredde star for effekterna!

elicreek
Bildtext: BENKE!!!

Namnvart var ocksa den feta sotvattenssjon som vi hittade efter 45 minuters skogspromenad. Val gomd langt inne pa on sa fanns sjon som var halvt omringad av tjock skog, andra halften av ett STORT okenomrade som sluttade rakt ner i sjon. Man blev ratt snurrig av att tavlingsrulla ner for sanddynorna men ja.. UNDERSKATTAT!

lakewabi
Bildtext: Vilken oken som helst?

wabi2
Bildtext: NO! Lake WABI

fraser
Bildtext: Utsikt norrut fran Indian Head, ostra stranden. Prickarna pa stranden ar manniskor.

skepp
Bildtext: Skeppsvrak pa ostra stranden.

Den mest kanda av sotvattenssjoarna pa Fraser Island ar Lake McKenzie vars strand rankas som en av varldens tio finaste (Alla som varit vid varenda strand i hela varlden har deltagit i nagon jatte omrostning?).

lakemckenzie
Bildtext: Top TEN!!!!

Efter tva natter pa Fraser Island var vi tillbaka pa vart hostel I Hervey Bay och det ar nu vart dilemma uppstar:

Eftersom att det vankas pasklov for hela Australien sa rakar allting vara sa sjukt fullbokat och slutsalt sa det ar fullstandigt omojligt att ens overleva i Australien. Har foljer bakslag pa bakslag tills var losa planering for resten av var Australienvistelse ar helt uppat vaggarna. Bussar ar fullbokade, batar ar fullbokade, hostels ar fullbokade.

Detta resulterar i att vi blir strandade i Hervey Bay utan nagon slags mojlighet att ta oss nagonstans overhuvudtaget. Dessutom har mitt hogra oga som drog pa sig en infektion under sista natten i talt pa Fraser Island VERKLIGEN gatt in for att sabba min vecka. Diagnosen lod svullet, vattnigt, slemmigt och valdigt, valdigt oskont.

Efter nagra laaanga dagar i Hervey sa lyckades vi antligen fa tag pa ett par platser pa en nattbuss pa vag upp mot Cairns.

Kring atta pa morgonen hoppar vi av vid Airlie Beach och blir mott av betydligt skonare vyer an nere i Hervey Bay. Har skulle vi spendera fyra dagar innan vi antligen fick plats pa en bat att ta oss ut till vart egentliga mal; Whitsunday. Att segla ut kring de 74 oarna kring Whitsunday och Stora Barriarrevet var den ENDA orsaken till att vi inte var nere och red vagar i Byron Bay precis nu.

yacht
Bildtext: Nagra av manga yatchar i Airlie Beach

Aven i Airlie Beach var allting saklart fullbokat och slutsalt sedan lange! Sa nu blev det istallet att ta vart pick och pack och promenera ut till narmaste camping utanfor stan och stanna i nagon slags talt/hydda-hybrid i tva natter.

airlieb
Bildtext: Vid lagunen i Airlie Beach

Men allt ont for med sig nagot gott. Pa Freddes initativ sa hyr vi en Moke och drar ut pa de oppna Australiensiska motorvagarna i jakt pa kangurus och annat. Vi far tips om ett vattenfall vid namn Cedar Creeks och det tar inte mer an 40 minuters korning innan vi badar vid vattenfallet mitt i skogen. Grymt coolt!

moke2
Bildtext: Our ride. Moke !

waterfall
Bildtext: You look like a MONKEY!

waterfall2
Bildtext: SWEEEEEEEEET!

mokEE
Bildtext: Nercabbat i var Moke hahha.

Antligen kom torsdagen och vi lamnade Airlie Beach for Atlantic Clipper, segelbaten som skulle ta oss runt Whitsunday. Till besattningens gladje sa var 40 av 51 deltagare tjejer och utav dem sa var det konstigt nog bara tre andra svenskar utover oss tva. Ratt sa ovanligt med tanke pa hur manga svenskar man traffar pa i Australien.

clipper
Bildtext: Atlantic Clipper

Seglingen visade sig iaf vara helgrym. Vadret vaxlade men upplevelsen var helgrym. Tyvarr missade jag att dyka/snorkla pga mina numera TVA svullna ogon.

whitsunday
Bildtext: Whitsunday!

Namnvart var Whiteheaven beach, rankat som, hor och hapna, varldens top 3 finaste strander! Sjukt fint var det iaf, grymmaste stranden jag nagonsin sett. Sa det maste betyda att den ar top 3! Sanden var iaf kritvit och sa pass fin att den fick repor i klockor och liknande att forsvinna. Vart!

freddiewhiteheaven2
Bildtext: Fred @ Whiteheaven

Sa. Tre dagar av grym mat, skyssta solnedgangar, delfiner och skona manniskor gjorde en gott. Helvart, reckomenderas speciellt till alla som gillar batar och segling (That's you dad).

benchclipper2
Bildtext: Atlantic Clipper.

sunsetwhit
Bildtext: Sunset on the Whitsundays

dolphins
Bildtext: En av delfinerna som spexade i stralkastarljuset bredvid baten

Mycket mer an sa finns det inte att saga. Kolla in bilderna och lamna en kommentar om ni har lust.

Nu bar det av tillbaka ner till Surfers' Paradise for att hamta upp bradorna som vi lamnade hos var granne dar vi hyrde lagenheten. Darefter vidare ner till Byron Bay for en rejal surf-urladdning innan vi drar ner och kollar in Sydney!

Den forsta Maj bar det sedan av till nasta land, Nya Zealand. Om vara planer gar som de ska (har ju gatt sadar upp tills nu) sa ska jag och Fred cruisa runt i en hyrd husbil tillsammans Martin och Helena. Bungyjumping, skydiving, dolphin-swimming och rafting ar dert vi hoppas pa att fa ut av Nya Zealand.

Stay tuned!

benchclipper
Bildtext: OZ Experience 2007!

Eastcoast exploring

Halla folk pa andra sidan jorden. Kort update foljer.

Det brukar handa grymt mycket mellan mina uppdateringar och jag hinner ofta bara ta med en brakdel av allting och annu farre av de manga foton som jag vill ladda upp, men inte denna gangen.

Vi stannade totalt tva veckor i var lagenhet vid Surf Pines i Broadbeach, strax bredvid Surfers' Paradise. Det hela kan beskrivas som en semester i semestern, en pause fran hostellivet.

Det hade getts mojlighet for langa sovmorgnar om det inte vore for Fredrik x 2 med sina upptag. Med kamera i hand och tillgang till rikliga mangder raklodder, gaser och annat sa bjods det pa nya vackningsmetoder varje dag.

Vi hangde mestadels i Broadbeach om dagarna: lasning pa stranden, surfande, poolakrobatik, fotbollsmatcher, pokerturneringar, kulinariska utmaningar och idiotiska vad som forevigades pa film.

Tva veckor gjorde oss gott, vilket syntes val pa lagenhetens tillstand nar det borjade dra ihop sig till stadning. En heldag tog det att samla ihop Coca-cola flaskor, slanga ruttna matvaror som okat i volym, dammsuga, packa, putsa, skrubba och limma ihop. Ett stort trabord strok med i hettan av ett battle, men efter nagra timmars donande med surflim och gitarrstrangar sa gav det illusionen av att kunna sta igen. Jag lamnade en lapp och bad om ursakt, forhoppningsvis slipper vi betala for misaret.

Sa imorse kom vi ivag fran lagenheten och stressade in till var buss som tog oss till storstaden Brisbane. Mer an en snabbtitt hinner vi inte med innan jag och Fredde ska hoppa pa bussen strax, en som pa atta timmar ska ta oss upp till Hervey Bay och med det Frasier Island. Dar ska vi spendera tre dagar tillsammans med sex i var egna fyrhjulsdrivna jeep pa den okanda on. Darefter har vi en buss som vantar pa oss som ska ta oss upp till Airlie Beach varifran vi ska ut pa en tre dagars kring Whitsunday. The Clipper, utrustad med bubbelpool pa deck och sovkabiner ska ta oss runt Barriarrevet dar vi ska snorkla, dyka och chilla pa kritvita strander. Hoppas vadret haller!

Nu maste jag sticka, bussen avgar om knappt 10 min och jag har inte hunnit fa i mig nagot vettigt att ata idag.
Bilder kommer snart, nice att ni laser det som skrivs! Finns formodligen manga felstavningar och annat men jag har grymt brattom haha.