Change of scenery

Dags for uppdatering av bloggen!

Sista inlagget skrevs som bekant fran Haad Thong Nai Pan Yai dar vi spenderade hela fem natter i den avskilda lilla viken. Utover kayakandet och jet-skin sa hyrde jag aven en moppe for att ta mig runt pa on med. De andra grabbarna var inte sa sugna pa det sa det fick bli ett solo-uppdrag, bara jag sjalv och min kamera! Det blev helt klart minnesvart.


Forst forsokte jag mig pa en 125 kubiks cross som funkade utmarkt fram tills dess att vaden kom at det glodheta avgasroret, tva ganger pa samma stalle! Fick ett ratt saftigt (men litet) brannsar som varat och haft sig sedan dess men det ar pa god lakningsvag nu. Crossen fick bytas in mot en scooter (ocksa den en 125:a) och det blev mycket fotande och akande pa sma stigar genom tjock djungel och skogar av palmtrad.

cross thongnaipan
Bildtext: Cross + kameran pa Koh Phangan

djungel phangan
Bildtext: Welcome to the jungle!

Plotsligt fran ingenstans passerar jag en liten stuga (ruckel) dar ett aldre thaipar bjod pa mellanmal fran sin veranda mitt ute i djungeln. Dar satt jag snart ensam tillsammans med dem och at chips och drack lask i varmen och samtalade ett tag, valdigt trevliga manniskor. De tipsade ocksa om ett gomt litet vattenfall som jag strax vadade ner till. Mycket fotande har ocksa!

vattenfall
Bildtext: Litet vattenfall och flod (fotat med bara gron farg)

Efter jag kommit ut ur djungeln och kommit tillbaks till var sida av on sa passade jag pa att ta mig upp pa ett av bergen for att fota var lilla vik, har ar resultatet:


thong nai pan overblick
Bildtext: Thong Nai Pan from a distance.

Men utover moppehyrningen sa var dagarna valdigt, valdigt lugna och efter ett par, tre dagar hade jag fatt min utvilning och det borjade klia ordentligt i benen. Efter utcheckningen den femte natten tar vi oss tillbaks till Haadrin for att testa pa storstadslivet pa on (allt ar ju relativt).

Det rackte med tre hela timmar av staden innan vi alla var ackligt uttrottade av alla charter-party, svettigt-roda svenskar/engelsman/tyskar som ockuperat omradet och ville darifran med nasta taxi.


Vi tittar pa kartan over Phangan och far nys om Haad Yao som ligger pa nordvastra sidan, motsatt gamla Thong Nai Pan. Vi sticker dit och checkar in stallet som ocksa det var en mycket trevlig strand, betydligt lugnare an Haadrin.

bungalow haad yao
Bildtext: Var bungalow i Haad Yao. 33 kr pppn.

haad yao
Bildtext: Utsikt fran bungalow Haad Yao

haad yao gunga
Bildtext: Skon tragunga pa stranden

haad yao strand
Bildtext: Strand Haad yao.

odla 2
Bildtext: Finns det gott om.

bench haad yao
Bildtext: Finns det farre av. haha joke. Borjar fa lite farg iaf

Men inte heller har fanns den action vi sokte sa efter bara tva natter fick vi borja diskutera vad vart nasta steg skulle bli. Vi kom fram till att ett obyte lag nara inpa.

Koh Tao nasta! Efter 30 minuters taxi, tva timmars vantan och farja pa 1 1/2 till 2 timmar kommer vi fram till Koh Tao!

haad yao taxi
Bildtext: Taxi innehallandes Robini och Kim

low rider surat thani
Bildtext: Jag och min pimped-out lowrider.

thong sulat bench
Bildtext: Travel! Hamnstaden Thong Sulat pa Koh Phangan.

fiskebat phangan tao
Bildtext: En av manga slitna men charmiga fiskebatar man passerar pa havet.

Vad kan vi saga. Koh Tao ar helt klart var favorito hittills (som jag forutspatt i smyg). Eftersom jag skulle ta dykcertifikat sa hoppade vi pa en taxi som korde runt oss till ett par olika dykskolor, men vi diggade alla Ban's Diving Resort mest. Inte bara finast och mest valorganiserat utan aven den mest kanda och palitliga eftersom den funnits langst i de har trakterna. Kim och Robin har velat lite fram och tillbaka om varesig de har pengar och lust att ta dykcertifikat, trots mina uppmaningar.

Bans diving resort
Bildtext: Ban's Diving Resort.

Jag hade fortfarande inte fatt svar fran nagon av dem nar det var dags att ga upp imorse for forsta dagen av fyra i dyktraning. Kim vaknar ocksa han av alarmet 07:30 och ger beskedet att han bestamt sig under natten for att ta det han ocksa och han hakar pa ut till poolen for att traffa instuktorerna. Robin daremot har fortfarande sin forkylning att kampa emot men sager att han ocksa ar sugen, kanske om ett par dagar?


bans diving resort bench
Bildtext: Jag och min slim-fit.

Neil fran England tillsammans med Magnus och Ida fran Svea-rike ska ta an var enorma grupp pa tre (3) dykelever. Mycket uppmarksamhet och hjalp alltsa. Forsta dagen i poolen gick utmarkt och man fick lara sig en hel del vettigt med dykutrustningen. Inlarningen gick mest ut pa att fa utfora en massa ovningar som att ta av sig mask under vatten, satta pa mask och rensa vatten, andning med regulatorn, simning med snorkel utan mask, bogsering av dykare och svavande over botten etc etc.

diving bench
Bildtext: Jag med full utrustning. KUL!


Efter halvdagen i poolen sa stack jag ner pa stranden och blev ocksa har grymt positivt overraskad.

Stranden har ar klart den basta hittills, aven om det finns en del folk. Vattnet ar kristallklart turkost och sanden ar sa finkornig att det formas som modellera i handen i handen nar den ar vat. Two thumbs up for Koh Tao alltsa.


Dykanlaggningen vi ar pa ar enorm och innesluter ett stort omrade mot stranden. Innanfor dess murar finns en gagata med 7-11, sma affarer, restauranger och utestallen. Atmosfaren har pa kvallen ar helt obeskrivlig, 100% chillmode. Har finns manniskor fran all-over (England, Australien, Sverige, Danmark, Italien, Israel, Spanien) och alla ar har for att lara sig/ lara ut konsten att dyka. Grymt mycket skonare folk an i alla andra party-byar tillsammans.


Uppdaterar snart igen med mer info pa om hur det gar med dykandet och hur var nya favorito ter sig. Tror stenhart pa dykcertifikatet, antligen lite action i solen och det ser grymt lovande ut efter forsta dagen. Ska aven forsoka kolla upp mojligheterna med wakeboarding som tydligen erbjuds i trakterna. Men maste halla ett konstant oga pa budgeten som helt klart sinar. 20 laxar branda efter bara en manad ute i varlden (pa dagen idag, 1:a februari). Vad kan man saga, pengarna dem tas!


Kommentera gott folk, det blir roligare sa. Hoppas allt ar bra i Sverige (och Spanien <3 ).



/// Benchi


Kommentarer
Postat av: mino

Hi Benjamin Adam,
iiiih, dina bilder är guld och allt verkar rå fint och mys. Va roligt att ni tar dykcert :D:D:D !!! maxa på benibeni!! mera meeera!!
puss

2007-02-01 @ 14:48:07
Postat av: mamma

Härligt ställe ni har hittat igen!Lycka till med dykningen, det låter jättekul.Så roligt att läsa din blogg och att se alla fina bilder!Stor kram

2007-02-01 @ 19:57:33
Postat av: macce

Tjena stekarn =) ...
Riktigt fet resa som du gett dig in på. Måste verkligen säga att man är avensjuk på alla ställen som du dyker upp på.... Riktigt kul att följa din resa i bilder och text ;) .. Keep up the good work :P .. Blir intressant och se vart det bär av näst.. sköt om dig !

2007-02-02 @ 10:40:15
Postat av: Jibbs

Hejsan..hann aldrig ge tips om nya zeeland. Se till att spara dina pengar dit. Dyrt där!tips,bränner du dig igen,sätt på tandkräm med menthol i, de kyler mer och de läker fort. Ha de as bra. Kram buller

2007-02-06 @ 11:16:17
Postat av: Jibbs

Hejsan..hann aldrig ge tips om nya zeeland. Se till att spara dina pengar dit. Dyrt där!tips,bränner du dig igen,sätt på tandkräm med menthol i, de kyler mer och de läker fort. Ha de as bra. Kram buller

2007-02-06 @ 11:25:08
Postat av: Mengarelli G:a Stan

Kul kul att läsa din blogg och följa din resa!
Fastnade för ditt möte med människorna som bjöd dig på "mellis" mitt i djungeln..
Verkligen kul att se alla foton.
MERA!!
Lycka till med dykarcertet:D
Take care!
Marie&Stefan

2007-02-07 @ 22:14:39
Postat av: Paul

miss you bro...

2007-02-08 @ 11:41:47
Postat av: Viggan-one

LÄÄGGEET!

fan vad king.. du borjar bli en riktigt HERO nu ju!

kingar runt på motorcykel och dyker bland hajar.. jag är mkt impad faktiskt! Jag ska ta efter dig.... nästa år så! oj oj oj .. keep it up man! vi ses!

peaceee

ps. är hemma i sweden nu.. sjuuukt kallt.. stanna där.. ett tips ;) ..ds

2007-02-10 @ 17:55:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback