Leaving Thailand


Time 4 Update !

Det har gatt extremt sakta att ladda upp bilder den har gangen sa det finns inte sa mycket tid for mycket skrivande.


Som sammanfattning kan man ju saga att Koh Tao levererade! Varmen lag pa, on var den grymmaste hittills och manniskorna likasa.

bbn
Bildtext: Mysstund pa Ban's

da crew
Bildtext: Le crew. Halvt stekta efter heldag i solen

Vi fick nya grannar halvvags in i vistelsen pa Ban's Dive Resort; Johny fran Skottland med polaren Phil fran England. Riktigt skona killar som hade mycket att beratta efter manga ars resande pa liten budget, grymt inspirerande. Tyvarr fick jag inte med nagon av dem pa bild men far ta och maila honom senare och se vart han har hamnat!

Jag och Kim avslutade iallafall var Open Water Diver kurs som var precis sa grymt som jag forvantat mig, om inte battre. Det var som de flesta sagt: man upptacker en helt ny varld dar nere som pagar dygnet runt, alla dagar pa aret. Helt enkelt som att simma runt i ett stort akvarium dar fiskarna inte alls ar blyga. 

Vi fick totalt fyra dyk (om man raknar bort pooltraningen) fordelade pa fyra dagar vid nagra olika av Koh Taos kanda dykplatser. Var skona instruktor Neil (engelsman) byttes halvvags in i kursen ut mot svenska Johan som hjalpte oss in i det sista. Efter vi skrivit provet och klarat av dyken var vi bada certifierade dykare vilket innebar att vi pa egen hand far hyra utrustning och ge oss ut pa dykturer utan instruktor. Problemet var bara att vi fatt traning att dyka ner till djup pa 18 meter och inte de 40 metrarna som ar maxdjupet inom det vi sysslar med, Recreational Diving.

plugga
Bildtext: Back to school. Morgonplugg pa stranden infor teoriprovet.

view from pluggbeach
Bildtext: Utsikten fran klassrummet skiljer sig nagot.

faglar
Bildtext: Storde vart pluggande. Bad boys som dok upp i gang!

dyk johan kim
Bildtext: Kim och instruktor (Johan) pa dykbaten strax innan vi gar ner.

Sa jag tog pa mig att lagga ut ytterligare 1400 kr fran min redan lidande resekassa for att ga kursen som utbildar mig till Advanced Open Water Diver. Tva dagar och fem dyk senare sa far ocksa jag vistas nere pa fyrtio meter (om man nu skulle fa for sig att gora nagot sant). I Advanced-kursen fick vi lara oss anvandbara saker som att navigera med kompass under vatten, djupdyka och aven att nattdyka. Grymt coolt att dyka pa natten eftersom man far anvanda sig av ficklampor vars ljus gar i linje och som inte sprider sig som hos vanliga ficklampor. Effekten nar man var nere pa 15 meters djup med alla lampor som flackade fram och tillbaka var som tagen fran en Star Wars-film! Kim kande inte att han skulle ha anvandning for den extra utbildningen, don't blame him. Kul att han var med till en borjan iaf.

vattnet koh tao
Bildtext: Dykvattnet.

Sa efter jag blivit klar med kursen sa stannade vi ytterligare ett par natter pa vart Dive Resort, traffade nagra av Kims polare fran Sverige och njot av vara sista dagar i Thailand.

Nar vi inte dok eller pluggade teori sa var vi val mest nere pa stranden och hangde, tranade lite volter eller sprang lite med Ipod. Lite traning hann jag och Robin med ocksa och en stor skara thaibarn var inte sena att haka pa med deras tolkning av vad vi holl pa med, dvs. okontrollerade snurrar, hjulningar och hopp-pa-en-fot. hahaha!

volt 1
Bildtext: Beach life

volt 2
Bildtext: A Bench on the beach. Typ.

En dagsutflykt med bat ut till Nang Yuan-on hann vi ocksa med. On, som ligger strax utanfor Koh Tao, ags av Thailandska regeringen som ser till att halla den stadad och ren. Det kostar 100 B att fa ga i land pa on, man far inte ta med sig nagra vattenflaskor eller dylikt och man maste dessutom lamna den vid fem-tiden pa eftermiddagen (stangningsdags).
longtail boat nangyuen
Bildtext: Longtail boat till Nang Yuan fran Koh Tao.

koh tao bungalows
Bildtext: Det harda livet i Thailand.

sign nangyuen
Bildtext: "OK"

Nangyuen sunset
Bildtext: Sunset fran korallstranden pa Nang Yuan.

Uteslutande bra upplevelse fram tills dess att jag simmade ut i vattnet och lyckades trampa pa en dod korall som skjuter upp 1 cm in i tan och satter sig. Far dra ut den ur foten och simma i land.

Har rengjort saret men foten ar lite svullen som ni kan se pa fotot sa jag haltar ratt illa. Lar bli battre snart.

svullen fot

Bildtext: Vansterfot lite svullen.
Sitter och uppdaterar fran Koh Samui nu, var "forsta o". Vi ska ta flyget harifran om dryga 3 timmarna och vi har packat var pick och pack och lamnat vart hotell for natten (av namnvart hogre standard an vad vi ar vana vid pa sistonde). Lite jobbigt med packningen och foten men det ar sant man far ta nar man reser.

Nu vantar en tva timmar lang flygresa innan vi uppdaterar fran Kuala Lumpur, Malaysia! Robben och Kim spenderade fem dar dar innan vi mottes i Bangkok, men for mig blir det en first-timer! Ska bli skont att byta land och saga hej-da till chartrande Sveriges favoritresmal, aven om det bjods pa en del skona upplevelser!


volt 3
Bildtext: Got to go!


Kommentarer
Postat av: Stefan.G-stan

Jag suger i mej all information..Dykning e nice!!

2007-02-11 @ 10:42:09
Postat av: fyris brud=)

heeey!!!

man blir inte glad av att läsa allt du håller på med och får uppleva på ditt äventyr, man blir så inne i det och vill sååå gäääärna vara där själv...hahaha:P

det går ju fett bra för er, med lite små incidenter då och då dock. fast ni verkar komma över dem relativt snabbt...

ceep it up, jag håller ett öga på alla bilder å allt spännande du gör...lite smygläsning haha
Ta Hand Om Dej!!! å sooola för mig med =D

2007-02-11 @ 18:56:35
Postat av: mamma

Grattis till dykcertifikatet, bra gjort!Och nu vidare till nästa äventyr.Vad bra ni har det!!!!

2007-02-11 @ 19:59:46
Postat av: spinkie

du glömde väl inte plocka fiskar till mig ;)

nice pics

2007-02-12 @ 01:34:22
Postat av: mino

hey beni!
Grattis till dykcert!! iih, grymt bra att du tog advanced ja oooja!

snygga bilder :D:D !! awwi jätte kul att titta och läsa, blev ju mkt skrivet ndå haha!

keep it up

pusss

2007-02-12 @ 15:02:49
Postat av: john

nice bench =)

2007-02-21 @ 14:43:21
Postat av: lime

Skönaste beach-bilderna!

2007-02-21 @ 15:35:38
Postat av: Robins Morfar

Hej
Detverkar inte gå någon nöd på Er. Kan Ni inte köra
in lite friska kulor på breakdansen. Lägg ut smulan
så lägger dom nog några bath åt Er, dom ska vara tacksamma att Ni visar upp Er Mästare eller hur.
Sköt om Er, just nu har jag slutat att skotta.
Må väl grabbar.

2007-02-27 @ 17:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback