Update #1 - Singapore


Oj oj oj oj.

Jag skriver tva uppdateringar for att gora det dragligt att lasa helt enkelt. Del ett dedikeras till min och Robins Singapore vistelse. Bilder gar snabbt att ladda upp sa det blir mer bilder an text den har gangen!

 Som bekant sa borjade vi kanna av att kinesiska nyaret inte skulle leverera riktigt lika bra som vi trodde, sa vi var snabba att kopa en 60 kr bussresa som pa tog oss pa en 6 timmar lang resa till Singapore.

Klockan sju pa nyarsmorgonen, efter nagra fa timmars somn, lamnar jag och Robin hotellet och tar oss ut pa de helt odelagda gatorna i Kuala Lumpur.

KL street morning
Bildtext: Odelagd gata framfor Times Square, 7 a.m.

Bussresan gick relativt smartfritt och vi kommer fram till on tidig eftermiddag. Pa bussen traffar vi pa en trevlig malaykille, Ko Wen, som berattar lite om landet och vad vi kan forvanta oss. Mina och Robins forvantningar pa Singapore var extremt laga eftersom vi fatt bilden av att Singapore ar ett strikt, trakigt och o-asiatiskt land mitt i smeten av andra coola lander. Men vi blev minst sagt positivt overraskade.

Tva hela dagar i Singapore kandes plotsligt som om det var alldeles for lite for att upptacka allting.
Eftersom det var kinesiskt nyar och vi glider in i Singapore, huvudstaden, kring 3 pa eftermiddagen sa upptacker vi snart att vi inte direkt kan valja och vraka nar det galler boende. Efter nagra forsok sa hittar vi till slut ett par dorm-beds pa ett ratt sa slitet hostel mitt i Bugis. Robin ar ovantat lugn med vart val av boende vilket kom som nagot av en chock. Dock har han visat prov pa riktiga backpackernerver av stal pa sistonde, han chockar mig lite varje dag! Mer om det senare.

Det forsta man marker ar att Singapore ar sjukligt rent. Kuala Lumpur kandes rent i jamforelse med Bangkok, men det har slar allt man sett bade i Asien och Europa. Det saljs inte tuggummi i nagra affarer, det ar sjalva verket forbjudet (jag rakade av misstag fa med mig 4 hela paket i min vaska, som tur var lyckades jag smuggla ut det igen och slapp boter pa $1000 (!!!!). ) 
singapore 1
Bildtext: Gatorna i Singapore

Singapore Sign
Bildtext: Gatuskyltarna

pimped car
Bildtext: En av MANGA. AAAAhhhhhhhhh!!

fines singapore
Bildtext: Bast att halla sig i skinnet om man inte vill raka ut for Singapores 'o'k'a'nda straff. Grafitti och skadegorelse straffas med fangelse och caning (sposlag pa roven. Kan ta flera manader att avklara eftersom den piskade oftar svimmar av smarta efter bara ett slag). Det finns aven dodsstraff pa att fora in 20 g av valfri drog. Bara skyltarna i tunnelbanan sager ju en del..

Folket i Singapore talar perfekt engelska, ar extremt hjalpsamma och ar allmant pa valdigt bra humor. 
Gatorna ar stora, valskotta och byggnaderna ar bland de snyggaste jag sett hittills. Om ni last Robins reseblogg (
http://robinoisgrounded.blogg.se), sa har ocksa ni upptackt Robins oforklarliga passion for stora byggnader. Singapore var for honom en tva dagar lang dokumentation av byggnader och skyskrapor, killen borde bli arkitekt!

skyskrapor singapore
Bildtext: Singapore Skyline

sri mariamman
Bildtext: Sri Mariamman, Singapores aldsta hinduiska monument.

spylejonet singapore
Bildtext: Folk flockas for att bli spydda pa av tigern hahaha.

bench lol
Bildtext: Haha

bench trappa singapore
Bildtext: Kinesiska nyaret, inte sa trangt pa gatorna..

chin. new year Singapore
Bildtext: Desto mer livat i China Town. Folk koper rokpinnar och gar till templet

Vi fick ocksa hora att Singapore ar vard for en Ministry of Sound klubb som vi absolut inte skulle missa. Men tydligen sa ar dresscoden langbyxor och cover-toe shoes, och for forsta gangen pa resan sa har vi sjalvklart inget mer an kalsonger och tshirt i vaskan. Vi kollade in begransade kladutbudet pa nyarsdagen och kom fram till att jeans, skor och tshirt skulle hamna pa omkring 500 kr. Vi funderade dumt nog faktist ett tag pa att kopa det bara for att fa komma in pa stallet men bangade i sista sekund. Resekassan overlevde den har gangen!

travelling light
Bildtext: Travelling light

singapore morning
Bildtext: Balkongen pa vart hostel, tidig morgon.

Andra dagen far jag nys om att varldens storsta heliumballong ar i stan och nagot sant kan man ju bara inte missa. For $23 Singapore dollar sa fick jag sticka upp runt 150 meter upp i luften och fa lite perspektiv pa stan. Helt klart vart! Bilderna talar for sig sjalv.

DHL ballong
Bildtext: 150 meter upp med varldens storsta heliumballong.

skyline singapore
Bildtext: Utsikten

Parksquare garden
Bildtext: Parksquare garden. Arhundradets SNYGGASTE byggnad.

En skysst portvakt lat mig och Robin ta en titt i lobbyn pa ParkSquare Garden, helt klart den snyggaste och detaljrikaste byggnaden jag nagonsin skadat. En amerikansk arkitekt har ritat huset och kort pa ett Gotham City-tema (ala Batman), helt klockrent. Byggnaden ser ut som nagot fran 60-talets Chicago men har tydligen inte statt dar langre an fyra ar. Bor ses om man ar i Singapore!!

Efter det att jag och Robin drivit runt och forundrats over staden sa kommer vi ner i en tunnelbanestation som leder till ett kopcentrum. Dar nere stoter vi pa ett par skyssta skatare som tipsar om breakarna som brukar trana just har varje kvall kring niotiden.

metro singapore
Bildtext: Tunnelbanan. Renaste hittills av alla storstader jag besokt!

singapore skaters
Bildtext: Hardcore kids hahaha

Vi kommer tillbaka senare samma kvall och visst finns dem dar. Ett skysst gang som vi snabbt blir bra kompisar med och tranar ihop med. Tyvarr hade jag bara flip flops med mig sa traningen blev helt enkelt barfota. Grymt mycket folk stannade till och tittade, appladerade och fotade, man kan verkligen saga att break uppskattas av asiaterna!

volt traning singapore
Bildtext: Antligen lite traning

nastan flares singapore
Bildtext: Battle pa G? haha

Efter en sen kvall med mat tillsammans med nagra av breakarna sa drar vi oss tillbaka till var hostel och far nagra timmars somn.

breakare singapore
Bildtext: Big thank you to Mist, Joseline, Calvin & Gilbert!

Tidigt nasta morgon ar vi uppe och promenerar genom Bugis till Golden Mile och hoppar pa bussen som tar oss tillbaka till Kuala Lumpur!

Kring 4 tiden pa eftermiddagen ar vi tillbaka i valbekanta Bukit Bintang, Kuala Lumpur. Efter fem timmars vantan och en minnesvard taxifard (GTA Kuala Lumpur, vad ska man saga?) sitter vi pa nasta buss som ska ta oss till Puala Perhentian oarna, 9 timmar norr fran KL! 

Part two langre upp! 

Bench gras singapore
Bildtext: Forsoker smalta in ;-)

Kommentarer
Postat av: mino

hahahhaa
1. jag dör av garv för ballongen va i stan och chillade
2. hahahah ja dör av garv åt sista bilden grym!

3. verkar vara skit soft ställe ju!! och ja a snygga byggnade. hus äger upp allt ! lätt värt ju :D braa där

beeeeeeni beni ! puss loveu

2007-02-26 @ 09:12:54
Postat av: Paul

Update 2! update 2, vi vill ha update 2!

2007-02-26 @ 10:29:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback