One night in Bangkok

Har kommer en miniuppdatering till. Slanger upp nagra bilder och later er veta hur det gar helt enkelt.

Vart hotell var a ena sidan valdigt fint och det var en helt annan standard an vad jag var van vid efter 18 dagar av hostelfrossa i Seoul och Tokyo.

hotellrum robini
Bildtext: Robini pa hotellrum

kimsan bkk
Bildtext: Kim hahaha

Men vi markte snart att vi hamnat i ett omrade vars gator hade genomgaende temat: prostitution.
Vi hade tva natter bokade och redan efter forsta kvallen ute bland fulla 40-ariga engelsman och sma thailandska kvinnor sa bestamde vi oss for att det rackte. Vi checkade ut efter en skon engelsk frukost (scrambled eggs bacon n toast) och tog taxi till vart nya stalle.

bench kim hotellbyte
Bildtext: Skon pase med saker jag samlat pa mig efter bara tva veckor. Maste skicka hem saker snart.

Vart nasta stop var valkanda Khaosan road dar 95% av alla backpackers bor. Sawasdee Inn blev hotellet och visst var det lite samre standard men vi orkar inte klaga. Enda problemet ar att var AC later som om den skulle kunna kyla ner ett shoppingcentrum men har en effekt pa 0 W.

fruit drink
Bildtext: Fruitdrink on Khaosan road

Hittills har vi varit och kollat in stora MBK kopcentrumet, lyxiga Siam Square och dessutom varit pa stora (las: gigantiska) JJ market (weekend market). Efter en hel dag av prutning och inkop sa hamnade notan for hela shoppingpasen pa 550 kr! (tva par shorts, skor, tre tshirtar, skosnoren, tva par badbyxor och sakert fler saker som jag glomt nu)
kim bench mbk
Bildtext: Kokosnotter gar hett pa gatorna. 4 kr st, som hittat.. MBK mall i bakgrunden

Igar stack jag och Robin ner och tranade med ett stort gang thai-breakare som hangde utanfor just  MBK. Har tranade man pa asfalten (faktist ganska bra glid) pa en gangbro dar det blaste svalt i den 30 gradiga varmen. Det var riktigt kul och kandes bra att komma igang med traningen och breakarna var dessutom bade trevliga och ganska duktiga (lite skadad efter den extremt hoga nivan i Seoul).

freeze
Bildtext: Practice spot Bangkok. Fler breakare dok upp inom kort.

Efter vi tranat ett tag sa far jag ett litet sar i handen och Robini overtalar mig att jag behover sticka till apoteket och kopa aceton for rengoring av saret. Men nar jag ska hamta min vaska bland alla de andra 15 vaskorna som legat 3 m bort (inom fullt synhall liggandes mot en stor reklamskylt) sa ar min vaska borta!!

Jag letar igenom och lackar till slut nar det gar upp for mig att den har blivit snodd precis framfor ogonen pa alla 25-30 breakarna som tranat inom 5 -10 meters hall fran dar vaskorna lag. Jag  forsoker  minnas vad jag stoppat  i den och  kommer fram till att jag blivit av med  2000 kr i thailandska pengar, korkort, kanske VISA kort, byxor, nyckel till hotellet och safetybox, mobil, papper och dessutom min nya skona vaska jag kopt i Seoul.

KAOS! Kanslan av tomhet och ilska ar ratt pataglig. Men Kim kollar efter och paminner mig om att jag lamnat bade pengarna och nyckeln i hans vaska for forsta gangen sedan vi kom till Bangkok. Helt otroligt skont att slippa bli av med pengarna! Men det kandes fortfarande nervost eftersom jag inte visste om mitt VISA-kort var pa vift nagonstans och tomdes for glatta livet. Vi sticker ivag till narmaste polisstation och rapporterar men det verkar inte som om det finns mycket att gora at det hela. Jag far iaf en polisrapport som jag ska lamna till min reseforsakring  som jag ska ringa pa mandag.

Vi tar en taxi till hotellet och till min stora lattnad sa marker jag att jag lamnat VISA kortet hemma for kvallen, precis som jag hoppats. En lika stor lattnad var nar Kim tar en nogrannare titt i sin vaska och hittar mitt korkort som han ocksa tagit hand om under traningen. Ganska sa otroligt att han tagit allting i precis ratt tid. Allt som jag blev av med var alltsa ett par byxor for 90 kr fran Seoul, en vaska och en mobiltelefon!!

Bench 1 - Bangkok 0

Det gar alltsa inte att ringa till mig langre eftersom min telefon formodligen saljs billigt pa en marknad just nu. Lite arg men ocksa lite lattad med tanke pa hur illa det kunde ha gatt.

Jag vet att det kanske later vardslost att lagga ifran sig vaskan men om ni varit pa plats sa hade det inte verkat lika konstigt. VI hade vaskorna under full uppsikt inte mer en 3 m fran dar vi tranade och vaskorna lag mot en reklamskylt / vagg. Sa vi trodde det skulle vara lugnt alltsa, tyvarr inte fallet..

Alla tre kanner vi att Bangkok inte ar ratt stalle for nagon av oss och det kanns som om vi trottnat pa allting efter bara tre dagar har. Vart nasta stopp ar Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao- oarna dar vi ska varva ner och njuta av sol och bad i dryga tre veckor. Det som aterstar nu ar att hamta ut vara skraddarsydda kostymer som vi mattade upp idag (skraddarsydd jacka, byxor och tva skjortor for 1200 kr) och bestalla tag eller buss (inte bestamt oss an riktigt).

Var sista kvall i Bangkok ska vi spendera pa Rajadamnoen for att titta pa Muay Thai, Thailands nationalsport.  Bokningar av tag/buss till oarna och bungalows haller vi pa med i skrivandes stund. Formiddagen imorgon blir en expresstour av Bangkoks valkanda sevardheter, sasom liggande Buddha statyn och flytande marknaden.

Rajadamnoen muay thai
Bildtext: Rajadamnoen stadion tidigare idag.

tempel
Bildtext: Buddhistiskt tempel och Thailandska flaggan.

Sammanfattningsvis sa kan man alltsa saga att det inte ar nagon toppenstad vi hamnat i. Har kryllar det av svenskar, engelsman och amerikaner. Det ar olidligt varmt aven om solen knappt tar sig genom det tjocka lagret av avgaser som ligger som ett tacke over staden. Jag langtar till o-livet !

bench khaosan road
Bildtext: A bench on Khaosan Road.


Bye bye Bangkok!

Kommentarer
Postat av: mamma

Lycka till med resan i morgon. Skönt att komma till strand och hav!! Hälsa Robin och Kim.

2007-01-21 @ 17:34:32
Postat av: Acke (ack3lles)

Paradiset väntar ..

haha ;)

2007-01-21 @ 21:21:24
Postat av: mino

benjamin adam!! du har ju jàtte mkt nya grejer iiih villlee va me! sparat me vaskan, daligt. ja hade tankt ringa dig, hade kopt kort. och vart internet funkar inte saa aaaaah. baby milo ar minos favoriiit fuuusk!!!!!11 maan du e grym heejsvej

2007-01-21 @ 22:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback