Seoul sum up

Har kommer ytterligare en update; den sista fran Seoul och Sydkorea.
Jag ska borja med att saga att mitt ansikte ar helt aterstallt sedan lange. Det dar jag drog pa mig, vad det nu var, holl i sig i knappt tva dagar. Men eftersom jag inte uppdaterat sa verkar folk fortfarande oroliga / underhallna av det haha. Ingen fara med mig alltsa.

Idag ar det iallafall tisdagen den nionde januari och jag har spenderat totalt atta dagar i Seoul. Som jag tidigare sagt sa ar det lite svart att fa med allting som hander har borta, men jag skriver helt enkelt om de handelser och platser som gett mest intryck.

Jag kan borja med att saga att jag faktist lart mig lasa koreanska, aven om det gar valdigt (las: VALDIGT) langsamt att lasa just nu. Koreanska alfabetet och skriften kallas for Hangul och sags vara det lattaste och mest logiska skriften i varlden, motsatsen till vad manga tror. Men det ar sant. Det ar i sjalva verket valdigt smart utformat och tar inte mer an kanske en timme eller tva att lara sig.
Alfabetet bestar av 24 symboler, varav 14 ar konsonanter och 10 ar vokaler. Man lar sig dessa och sedan hur de satts ihop till ord, sen sa ar det inte sa mycket mer med det. Men att sedan forsoka uttala orden korrekt ar inte alltid det lattaste for oss vasterlanningar.

159876-40

Bildtext: Hangul. Bara att borja trana.

Jag har ocksa fatt tillfalle att breaka ett par ganger sedan jag kom hit. En av gangerna med koreanska universitetsstudenter vid Aman university och en annan ute i Hwajeong tillsammans med andra unga breakare. Hade garna velat trana fler ganger men det har varit en valdigt hektisk vecka med massor av hostelbyten och annat.
Jag bor ovrigt bott kvar nu pa mitt senaste hostel, Hostel Korea i Sinseoul / Dongmyo. Jag kan verkligen rekomendera Hostel Korea for er som tankt ta er hit. Duscharna ar bra, det finns golvvarme, det ar alltid rent och personalen saval som andra resenarer ar alla skyssta och hjalpsamma. Jag bor ocksa i samma rum som en svensk snubbe fran Stockholm vid namn Lance. Vi har hangt runt lite, kakat mat och upptackt Seoul ihop under de senaste dagarna. Han rakar ocksa ha, precis som jag, Tokyo som nasta stopp pa sin jorden-runt resa. Men om vi ses nagot dar aterstar att se.

Pa tal om att kaka mat sa brukade jag och Lance sticka ner till lokala restauranger precis efter vi vaknat for att fa i oss klassiska koreanska matratter till frukost. Det fanns ett stalle som jag testat som agdes av ett jatte trevligt aldre par och som lag inte mer an 100 meter bort fran varat hostel. Men imorse nar vi kom ut vid 10-tiden for att ata frukost sa mottes vi istallet av det har:


nerbrand restaurang

Bildtext: Inte mycket kvar av var local restaurant.


Tragiskt nog sa verkar hela stallet ha brunnit ner! Eller snarare sprangts med tanke pa hur lite som fanns kvar av restaurangen, taket och de tva narliggande affarerna pa respektive sidorna av restaurangen. Kandes riktigt trist och samtidigt valdigt konstigt med tanke pa att vi inte hort nagot under natten och att vi sov inte mer an 75-100 meter (fagelvagen) harifran.
 

Hursomhelst sa har det atits grymt mycket riktigt bra ratter har i Seoul. Jag kan nog inte pasta att nagot jag testat inte smakat riktigt bra, aven om det stundtals ar lite onodigt starkt. Tips for folk som tar sig hit ar iaf Bibimbab (med reservation for grava stavfel) och ris med gronsaker inrullat i sjogras (koreanernas 'snabbmat').


 
Bildtext: 1. Bibimbab   2. Mellanmal     


Sondagen bjod pa en av de klart mest minnesvarda upplevelserna fran Seoul, namligen dansforestallningen 'The ballerina who loves a B-boy' som jag sag pa B-boy teatern i Hongdae
Dansforestallningen inneholl alla mojliga dansstilar, allt ifran breaking, locking och popping till ragga och t o m balett. Dansarna holl alla hog klass pa sin respektive dansstil, men det var utan tvekan Extreme crew som stod for den riktiga underhallningen. De var helt enkelt sjukt bra.
 
Huvudpersonen i showen var den valkande breakaren Blondie fran Extreme, i vilken en balettdansos blir kar i och hela forestallningen slutar med att hon andrar dansstil fran balett till street. Det hela kanske later som ett halvtaskigt upplagg for en show men verkligheten var en helt annan. Den klart mest minnesvarda scenen var nar balettdansosen ligger och sover pa scenen och det hela forvandlas till nagon slags mardrom. Medan hon ligger ner sa smyger popping/ bogaloo dansare in i laskiga drakter med tillhorande masker och skrammer vettet ur folk ur publiken (pa riktigt) som satt narmast senen . Allt detta till kuslig musik i en nastintill kolsvart lokal. Denna 'mardromsscen' pagar i sakert fem-sex minuter medan dansarna borjar jaga runt och skramma upp balettdansosen som verkar befinna sig i ett nagot slags halvvaket tillstand. Men har kommer vandningen.
Den laskiga musiken byts ut till temalaten fran Stalmannen och med hjalp av en linbana fran taket sa glider forestallningens huvudperson, koreas egen guldpojke: Blondie, in pa scenen !

blondie
Bildtext: Kingen! haha 

Hjalten landar, brer pa storsta stekar-smilet (oforglomligt) och borjar spoa upp mardromsnissar at hoger och vanster till publikens (och tjejernas) oronbedovande hyllningar. Hahaha. For en breakare som jag sjalv sa ar kontrasten mellan de sammanhang som man brukar se de har dansarna i och det har sa otroligt stor sa att det hela blir underhallning pa hog niva. For ovrigt sa var power-seten som drogs ratt sa underhallande de ocksa. Det var allt fran hoppande twist-combos till drill-90's pa omkring fem varv (eller tills farten helt enkelt tog slut) till att helt lugnt fortsatta in i twist (nar andra skulle ha nickat marken), enkla twist, Blue's volter (killen ar SPANSTIG) till Baeks galna, oandliga freeze-combos.
(Ni icke breakare far ursakta.)  
        Sammanfattningsvis ett mycket bra show alltsa. Jag har filmat korta klipp fran showen men videoklippfunktionen pa sidan verkar vara nere, sa jag kan tyvarr inte lagga upp. Far forsoka vid ett senare tillfalle.

Efter showens slut sa fick jag iallafall vanta i omkring en halvtimme pa att varenda tjej i publiken skulle fota sig med forestallningens huvudperson innan jag fick mojlighet att prata med denne. Men tyvarr sa visade det sig att dansarna vilade fran traning pa mandagar och tisdagar, och pa onsdagen sa skulle de alla tillbaka till sin hemstad Busan. Det fanns alltsa ingen mojlighet att trana med grabbarna. Synd, men trevlig och glad kille iallafall. Tillsammans med de andra i Extreme crew festade Blondie pa en lada med Dunkin' Donuts som nagot tjejfan kopt och tagit med som present. Breakarna har det helt enkelt bra i Korea :).

Dagen efter sa bjods jag och en man fran Taiwan pa en sight-seeing tour av systern till mannen som ager det hostel jag bor pa. Den trevliga kvinnan, med ovanligt bra engelska, bjod med oss till en av de kandare restaurangerna i Seoul (som jag glomt namnet pa) for att ata klassiska koreanska dumplings (som jag ocksa glomt namnet pa haha). Efer detta fick vi besoka ett av de manga kanda buddhistiska tempel som finns i staden, ocksa detta en mycket intressant upplevelse. Jag ar glad att jag gavs denna mojlighet eftersom jag velat besoka dessa anda sedan det att jag landat.

tempel
Bildtext: Tempel pa sluttning i Seoul.


Under de sista dagarna sa har jag aven passat pa att besoka manga av de mest kanda stadsdelarna i Seoul, alla med sina respektive sevardheter och utbud. Det finns helt enkelt valdigt mycket att se och gora, inte minst for den som ar ute efter att shoppa coola saker. Sista dagarna har jag framforallt kollat in omraden som ar kanda for sina affarer, forst och framst Myeongdong:

myeongdong shopping
Bildtext: Myeongdong shopping

Darefter tog jag mig, tillsammans med Lance, vidare till Itaewon. Som jag namnt tidigare sa ar Itaewon det s.k. turistomradet i Seoul. Det kanns valdigt likt universitetsomradet Hongdae, dar halften av affarerna ar koreanska restauranger/affarer och andra halften ar helamerikanska kedjor som Starbucks Coffee, Dunkin' Donuts, Baskin Robbins, Pizza Hut och Burger King.
Jag fick syn pa lite BAPE klader och kopte precis som Lance en tjocktrojja och ett par t-shirts, trots att jag forsokt vanta med alla kop till Bangkoks marknader.

Itaewon shoes
Bildtext: Sneakers-outlet i Itaewon.

Efter Itaewon sticker vi ner till Apgujeong, ett omrade som kan liknas vid 5th Avenue i N.Y.C. eller Old Street i London,  eller varfor inte Stureplan i Stockholm. Dyrt men snyggt helt enkelt. Lance lyckas dock slarva bort sin pase med nyinkopta klader fran Itaewon i nagon av affererna, men han ar lika glad for det:


lance apgujeong
Bildtext: Lance doing a dance in Apgujeong. 

Vi gick runt och letade efter pasen ett bra tag men den helt enkelt bortslarvad. Synd, men han hade atminstonde kommit ihag att ta ur sin svindyra digitalkamera ur pasen i sista sekund, tur i oturen det vill saga.

Sa, nu har jag alltsa omkring tva dygn kvar att spendera i Seoul. Jag har kollat upp flygbiljetter till Tokyo och det hela verkar landa pa omkring 1700 kr enkel vag, helt overkomligt alltsa. Mahanda att jag tar aven Tokyo med Lance som sagt. Han flyger dit den 11:e, ungefar da jag tankt sticka dit, men vi far se hur det blir.
Det ska tydligen vara annu svarare att kommunicera med folk i Japan eftersom japanerna pratar annu samre engelska an koreanerna. Men jag ar forvantansfull, tror stenhart pa Tokyo. Vi far se hur bra det i sjalva verket ar.

Sammanfattningsvis sa kan jag saga att Seoul var lika bra som jag trodde att det skulle vara. Vintern har ar kall, nastan lika dodlig som Sveriges. Maten ar valdigt mycket godare (och nyttigare). Folk har ar valdigt hjalpsamma, trevliga och stolta men inte alltfor hemma i Engelska. Det gar att komma undan billigt om man ater smart och ar villig att bo lite budget. Maten ar generellt sett mycket billigare, vissa klader och annat ar valdigt mycket dyrare. Tunnelbanan ar valdigt latt att forsta, formodligen lattare an Stockholms egna. Omraden som man kommer behova besoka om man ar i Seoul ar Itaewon, Gangnam, Dongdaemun, Namdaemun, Hondae, Apgujeong och Myeongdong for att bara namna de allra storsta. Staden sover aldrig eftersom att  vissa av stadsdelar ar mer oppna pa natten an pa dagen. Sen sa finns det knappt nagra vasterlanningar har alls. Allting ar valdigt mycket annorlunda har helt enkelt. Men sjukt bra.

Nasta gang jag skriver sitter jag i Tokyo. So this is me checking out from Seoul. Leave a comment!


me apgujeong
Bye Seoul.

Tjaraaaa!


Kommentarer
Postat av: Kimzãn

På fredag är det våran tur :D SYNS NÄSTA TORSDAG!

Postat av: Robini

Fett!
Hälsa Tokyo!
Happy flight..
:)

2007-01-09 @ 19:52:14
Postat av: spinkie

cooool, blondie is king!

lycka till i tokyo nu bengmode ;)

2007-01-10 @ 20:18:01
Postat av: Dad

Excellent,rich and interesting blogg with great pictures.Good job.Good to see you are enjoying your trip and getting so much out of Korea and it´s people. Fett,grymt,coolt,kickass in Tokyo.

2007-01-10 @ 20:21:36
Postat av: miiiino

som alltid värd blogg beni.
grym sista bild! hehe
showen verkade äga du får trixa upp klipp sen !

puss benibeni! stay fat

2007-01-11 @ 17:51:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback