SEOUL, Sydkorea

Da var resan igang. First stop: SEOUL !

Efter att ha blivit upphamtad hos min bror av mina foraldrar kl 04:30 pa nyarsdagen sa bar det av till Arlanda. Jag checkade in mitt bagage och tog farval av kara mor och far, ses om 6 manader igen.

Trangt flyg till Paris och Charles de Gaulle. Landar, gar av planet och hamnar direkt i full kaos. Korridorerna fran planet leder rakt in i ett stort rum packat med folk av alla nationaliteter, hogljutt och kaos.
CDG 1


CDG2
Stall dig och vanta i kon sager kvinnan som jobbar dar men kon finns inte, bara att tranga sig fram om man vill hinna i tid till sitt flyg. Fram med armbagarna ! Finns val en anledning till att folk tycker att CDG ar Europas samsta flygplats. Aja, snygg ar den iaf.

Kommer igenom sakerhetskontrollerna efter dryga timmen och nu ar det bara att sitta ner och vanta ett par timmar pa flyget till Seoul. Kanner mig inte en smula nervos, bara taggad till max. Resa ar bland det basta jag vet. Nu ar jag ensam ocksa sa det ar bara att njuta av friheten.
benito CDG

Stiger ombord pa det grymt stora planet, aldrig sett nagot liknande. Stolarna har iaf skyssta tv-apparater med filmer, tvspel och annan underhallning. Maten smakar ratt nice och personalen trevlig. 11 timmar ska det ta att flyga. Lyckas inte sova mer an kanske en timme sammanlagt, anda gar flygresan forvanandsvart smidigt tycker jag.
flyg
Bildtext: Nagonstans over Ryssland.

Antligen framme. Det kanns i hela magen nar vi gar ner for landning. Velat aka till asien sa lange. Vantar i vad som kanns som en evighet pa bagaget, var nara pa att rapportera det som borttappat. Men ryggvaskan kommer och jag drar fran flygplatsen. 1 h senare kommer jag fram till Seoul !

Jag har inte fixat nagot boende an, jag kan inget om stan och allt jag har ar en ryggsack. Klockan ar 08:30 lokal tid och jag har varit uppe i omkring 36 timmar i strack. Jag snyltar internet pa en resebyra och lyckas hitta ett billigt boende i Hapjong. Sticker ut och letar efter narmaste tunnelbanestation men lyckas inte se nagon. Hittar till slut tunnelbanestationen som sjalvklart lag under byggnaden jag kom fram till ( ? ). Inte sa latt att kopa biljett inte, engelska ar inte sa vanligt aven om vissa kan nagra enstaka ord.

hapjong

Kommer fram till Hapjong och hittar Kim's Guesthouse till slut. Jag har tur, det finns lediga sangar sa jag checkar in dar. Traffar direkt ett par fran kanada som hjalper mig med info och jag stammer traff med dem for att ata mat pa koreansk restaurang pa kvallen. Efter att ha dumpat vaskan sticker jag ut pa upptacksfard i Seoul. COEX mall blir forsta stoppet. Galet stort shoppingcentrum med skit coola affarer, synd att man inte har pengar att slosa. Strosar runt i 5 timmar i strack, sen maste jag tillbaks till Hapjong for att traffa kanadensarna. Satter mig pa tunnelbanan, helt utmattad nu nar jag varit vaken i lite over 48 timmar i strack. Somnar staende och huvudet faller pa axeln pa tjejen framfor som ser livradd ut. Far antligen sittplats och jag somnar saklart, missar min station och vaknar typ en kvart senare. Byter hall och lyckas halla mig vaken , kommer fram 45 min for sent men jag forklarar situtionen, 'no hard feeling'.

Koreansk mat ar riktigt nice. Man bestaller in kott som man far grilla sjalv pa en grill som sitter i bordet. Kottet blandar man sedan med sallad, kryddor och kimchi bl a som man sedan sanker i ett bett, atandes med handerna. Two thumbs up.

food

Kom hem och sov gott, trots harda sangar. Dagen efter borjades med en resa till Yongsan, arhundradets storsta kopcentrum for enbart elektronik. Har kan man ocksa slosa pengar men ar man pa budget sa ar man. Hittar dock en kameravaska och laddningsbara batterier.

Sticker till Gangnam och vandrar runt bland affarerna dar. Folk verkar inte ha sett sarskilt manga europeer for man kanner hur de sneglar efter en nar man gar haha.
Gangnam

Efter jag kommit hem fran Gangnam sa somnar jag vid 4 pa eftermiddagen och sover anda fram till 11, snacka om slutkord. Nar jag vaknar sa inser jag att jag vant lite pa dygnet men vad finns det att gora.. Valjer att sticka ut pa nattfard och tar mig till Dongdaemun, stort omrade med marknader och gigantiska kopcentrum som endast ar oppet pa natten. Kommer fram runt 12 tiden pa natten och tunnelbanan slutar precis att ga, nasta tag gar  kl 05 00. Sweet ! Det har var det basta jag varit med om hittils. Kopcentrumen Milliore och Doosan ar bland det galnaste jag sett nagonsin. 7-8 vaningar packat med sma affarer, overfulla med prylar. Om jag hade haft pengar hade jag nog brannt 500 000 kr har pa nagra timmar utan problem. Har  har dem de sjukaste sneakersaffarerna och coolaste kladerna av alla marken.

sneakers


Koper en klocka, 2 par traningsbyxor och en tjocktroja for sammanlagt 71 000 wan, cirka 650 kr. Paminner mig sjalv om att det vore dumt att kopa for mycket nar jag ska mota upp grabbarna i Bangkok. Haller i pengarna aven om det kliar lite. Kommer hem runt 06:00 pa morgonen och kan inte somna sa jag satter mig och uppdaterar bloggen lite, som ni precis last. Ikvall sa sticker jag och tranar for forsta gangen, ska traffa nagra breakare vid Anam vid 8 tiden ikvall. Innan dess sa ska jag ringa och forsoka fa biljett till teatern dar de visar breakforestallningar vid Hongik University.

Sa, dar har ni en kort sammanfattning av vad som hant hittills. Kan inte ta upp allt det ar pa tok for mycket saker som hander men ja, det blev ju ratt sa langt anda. Om ni orkat lasa anda hit sa lamna garna en kommentar!

Resa ar kul!

Kommentarer
Postat av: mino

iih benjamin!!
värd du e, skit roligt att läsa :D ! allt låter såå sooft, blir avundsjuk ju fatty!! kommer slå nerej! puss !

Postat av: Romar One

FREEEEEEEEDOM!!!!!!!!!!!!

You gotta take it in your fäääääääääääyyyyce!!

Ser bra ut! Battla sönder koreanerna!

Kram / Romar

2007-01-04 @ 09:31:12
Postat av: Pauleeee

AAAA galet.. vill åka med ;(

2007-01-04 @ 09:50:38
Postat av: gambe

shiiet verkar soft!!
vissa har det bra som far vare ute o resa lr hur? :)

2007-01-04 @ 10:45:52
Postat av: Dvo

hälsa Hong 10 å grabbarna, det var länge sen sist!
ha det bra bechi!!!!

2007-01-04 @ 13:07:11
Postat av: Keno

Ah, Sverige! Fan vad kul det låter.
Hoppas vi ses i Linkan till hösten ;)

2007-01-04 @ 13:13:01
Postat av: Anonym

Nice:)
Hälsa KYS

2007-01-04 @ 14:17:24
Postat av: Det sista var från mej: ROBINOOO

..

2007-01-04 @ 14:17:55
Postat av: jun cirque

shit låter fett bra bengt!
Glöm inte att åka till 63 building i yueido..
o inte NBclub i gangnam heller..
shit taggmode...

puss

2007-01-04 @ 20:37:03
Postat av: spinkie

wööööö! lova att dra flare twist 90 i ansiktet på kys när du träffar han.
bench for the win!

2007-01-05 @ 11:38:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback