Tokyo postponed

Japp. Det blev inte riktigt som jag tankt mig. Sushifesten far vanta ytterligare ett par dagar, det blir fortsatt kimchi, kimbap och nudlar (iofs gott det med).

Jag har forsokt halla koll pa biljettpriserna for flyg mellan Seoul och Tokyo de senaste 4-5 dagarna eller sa. Biljetterna snittade pa runt 1700-1800 kr, helt godkant alltsa. Jag valde medvetet att skjuta upp reservationen till dagen innan for att jag tankte att det fanns en mojlighet att priserna skulle sjunka en aning i sista minut, som det brukar vara nar de hellre vill salja biljetter billigt an att flyga ett halvfullt plan. Det fanns ett stort antal flygningar varje dag sa det slog mig aldrig att det skulle bli svart att fa tag pa en biljett. Men det roliga ar att sidorna inte uppdateras med information om biljetterna ar slutsalda eller inte. Sa i sjalva verket sa var i princip alla flyg jag tittade pa sedan lange fullbokade. Detta med undantag for nagra enstaka platser pa en flygning den 11:e, men har sa har priset stigit till over det dubbla, nagot som min resekassa inte overlever.

Jag undersokte mojligheten att ta sig till Japan havsvagen (tag till Busan, farja till Hakata, tag till Tokyo), men blev strangt avradd av en japansk resenar pa mitt hostel. Det var tydligen valdigt obekvamt, oberakneligt och allmant ovart.  Efter mycket 'om' och 'men' sa fick jag tag pa en biljett via hemsidan till en flygning pa lordag morgon (13:e januari) klockan 09:30. Biljetten gick pa strax over 2200 kr, men det egentliga problemet med det hela ar att jag far nagra farre dagar an planerat att utforska Tokyo. Lance hade redan sin biljett sa han sitter val nagonstans i Tokyo just nu. Jag lar fa tag pa honom anda sa allt lar losa sig.

Sa min dag spenderades genom att ta sig till den 63 vaningar hoga guld-hoghuset (darav namnet '63 building') vid Han-floden. Inredningen var high-tech och utsikten var riktigt grym men tyvarr sa filmade jag bara och glomde saklart att ta foton pa Seouls skyline for bloggen.

63 building
Bildtext: Hoghusomrade strax nedanfor.

bench 63
Bildtext: Me in 63. (Mino: Jacket is back)

Efter jag kom hem sa var det dags for traning med breakarna borta vid Aman station. Det var nya ansikten pa traningen ocksa den har gangen och det blev en grymt kul traning med koreanerna.

Efter traningen sa bjuds jag med pa 'efter-traning-middag' pa en liten restaurang med skon atmosfar inte langre an ett stenkast fran universitetet. Vi satter oss ner och de borjar bestalla in matratt efter matratt allteftersom  fler och fler breakare dyker upp. Stamningen ar pa topp och maten likasa. Att traffas sahar pa restaurang och bestalla in grym mat och bjuda alla som dyker upp kanns verkligen som en genuin del av den koreanska kulturen, man kan inte pasta att det har ar nagot man gor i Sverige efter en traning.
Man marker ocksa att den som rakar vara aldst vid bordet automatiskt ar den som haller upp dricka och delar ut maten. De andra yngre breakarna har ett annat satt att tilltala den aldsta och det finns i sjalva verket ordval och uttryck som man bara anvander nar man pratar med nagon som ar aldre an en sjalv, aven inom ett breakgang. Det kanske later stelt for er men det har ar nagot som ar helt naturligt for dem. Men det betyder inte att det inte skamtas och drygas som i vilket annat gang som helst. Grymt kul var det till och med. 

bboys
Bildtext: Helskon middag.

bboys mat
Bildtext: Det blev en del kak...

En kul grej var ocksa att en av breakarna, Square, i sjalva verket var han som skissade till bboy-serietidningen som finns i Korea. Jag vet inte hur ofta den kommer ut/ uppdateras men den handlar iallafall om en breakare vid namn Original Flow eller nagot i stil med det. Han tranar och battlar breakare som finns IRL, som Physixz och Born m.fl. och med i tidningen finns ocksa tips pa hur man bemastrar moves; ett nytt move per vecka far man lara sig haha. Kolla hursomhelst in Squares hemsida som jag fick, killen har uppenbara skillz. 

http://ontheflow.woto.net

Upp dyker ocksa Kim Min Sung, f.d. powerkingen for er breakare som kommer ihag honom. Han talar relativt bra engelska och ar en av de trevligaste killarna jag nagonsin traffat . Tydligen sa pluggar han japanska i Tokyo for tillfallet men har kommit hem for att gora den obligatoriska 26 manader langa militartjanst som alla killar i Sydkorea tvingas till. Han far hora att morgondagen ar min sista dag i Seoul och tar da genast upp mobilen och avbokar hans lakartid for att pa sa satt kunna dyka upp pa traningen for att trana med mig. Nar han anda har mobilen uppe sa passar han ocksa pa att ringa nagra samtal till hans breakarpolare i Tokyo och fixar sa att jag ska trana med dem sa fort jag kommer fram. Vad ska man saga? Precis traffat killen!

KMS
Bildtext: Kim Min Sung, powermover & nice fellow.

For er som inte vet sa ar han en gammal 'legend' som lag pa en niva som var langt fore sin tid for omkring 3-4 ar sedan. Han visar klipp pa mobilen och det visar sig att han fortfarande har bland de sjukaste powermovesen i varlden. Han berattar att han bor i Dongmyo, samma omrade som mitt hostel ligger i. Sa vi delar pa en taxi efter vi sagt hejda till hela ganget och det visar sig strax att han coolt nog bor inte mer an 500 meter fran Hostel Korea. Synd att man inte traffade honom innan, hade nog kunnat fler traningstillfallen pa sa satt. Men hursomhelst sa ska han visa lite gamla traningsklipp och dylikt innan vi sticker ivag till traningen imorgon. Men forst sa behover jag packa ihop mina grejer darhemma. Har ocksa en hel del tvatt som behover tvattas och sen ska jag checka ut fran mitt hostel och se efter nar flygbussarna till Incheon (flygplatsen) gar tidig lordag morgon.

Sa allting loste sig ratt bra anda. Nu far jag mojlighet att trana lite mer i Seoul men kommer i gengald fa lagga pa ett kol for att hinna utforska allt som bjuds i Tokyo! Klockan ar tva pa natten har nu och jag maste sticka och slagga. Kul for Kim och Robini dar hemma som flyger ut till Kuala Lumpur idag. Dem traffar jag nasta torsdag pa vart hotell i Bangkok for att dar paborja var gemensamma Thailand- och Malaysiatour! Kommer bli skont att komma till varmen ocksa, aven om storstadslivet och att resa ensam har gett mig nagra av de basta minnena nagonsin. Hade bra dar hemma!


......ZzzzZZzzzZzzzzzzzzz 

Kommentarer
Postat av: friskmino

beeeeeeeeeejamiiiiiiin!!!
kram ja. bra att jackan e tillbaka! den va välkommen.

gryma höghus! ville se mera av det ju! och snubben verkade rå snäll, soft som fan ju och snart äru i tokyo och sen i väärme! aaaaaaaaaah! allt går fort ju! snart en månad! vilda unge!

tranquilo eeh tranquilo!!
puss!

2007-01-11 @ 18:18:15
Postat av: Robino i KL

Skriver fran 30e vaningen pa hotel Grand Seasons i KL. Petronas Twin towers star har i all sin prakt utanfor varat fonster. KL ar en sjukt maktig stad. Det som dock forvanade mig mest ar luftfuktigheten. Det tog typ 5 min sen var mitt har jattekrulligt.

Ar inne pa min 26e vakentimme nu sa jag borjar bli lite mongo. Ska forsoka sova. Ses snart!

Postat av: lab

tja. känner dig inte råkade komma in på bloggen på nåt sätt bara. skoj och inspirerande att läsa om en sån här resa, du skriver bra. ska kolla tillbaka för o se hur det går för dig, ha de bra.

2007-01-14 @ 13:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback